Daar ben ik weer! - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Chiara Linden - WaarBenJij.nu Daar ben ik weer! - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Chiara Linden - WaarBenJij.nu

Daar ben ik weer!

Blijf op de hoogte en volg Chiara

21 Januari 2014 | Haïti, Passe Catabois

Lieve familie, vrienden en volgers,

Het is alweer een aantal maanden geleden dat ik voor het laatst een
weblog heb geplaatst. Zoals sommige van jullie weten zitten wij al
geruime tijd enorm krap met het internet. Ik kon tot voorheen altijd
prima internetten bij Rob thuis, maar dat ligt al maanden helemaal
plat. Gelukkig hebben wij een redelijke oplossing voor dit probleem
gevonden. Via Anne-Marie heb ik een stick gekregen waar ik mee kan
internetten. Helaas werkt het niet optimaal, maar het is beter dan
niks!

De afgelopen maanden is van alles gebeurd en ik zal dan ook mijn best
doen alles op ‘papier’ te krijgen.
Ongeveer een week geleden mocht ik mijn voeten weer op Haitiaanse
gronden zetten, na een geweldige vakantie thuis met familie en
vrienden. Het was mijn kerstcadeau voor dit jaar; de feestdagen thuis.
Dit was heerlijk, want eindelijk kon ik alle mensen die ik zo gemist
had weer in mijn armen te sluiten. Toch was het Nederlandse leven, wat
voorheen zo normaal was, ook weer even wennen. Het redelijk primitieve
Haitiaanse leven was in al die maanden zo gewoon en eigen geworden dat
het een omschakeling was, terug te gaan naar een leven vol luxe. Ik
durf dan ook zeker te zeggen dat Haïti, mij nu al, een hele andere
kijk op het leven heeft gegeven. Je leert te waarderen wat je hebt, en
minder te missen wat je niet hebt. Iets waar ik heel dankbaar voor
ben..

Mijn leven hier, wist ik al snel weer op te pakken en voor mijn gevoel
ben ik nooit weg geweest. Wel was het voor mij geweldig om te zien hoe
mijn terugkomst werd ervaren door de meiden en de plaatselijke
bevolking. Een omhelzing hier en een kus daar, hoorde daar allemaal
bij. Zo kwam mijn kleine, maar toch grote vriend Wengie, letterlijk op
mij afrennen met zijn armpjes wijd open, om mij vervolgens vol
overgaven om de hals te vliegen. Een moment die ik niet snel zal
vergeten..

De maandag na mijn aankomst begon de school en kon ik weer lekker aan
de slag met de meiden. Na een uitgebreid kringgesprek over de
vakantie, werden de boeken weer uit de kast getrokken en was iedereen
weer geconcentreerd aan werk. Ik kan nu, na al die maanden, echt
inschatten waar de meiden en ik behoeften aan hebben en daar probeer
ik dan ook zo veel mogelijk naar te handelen.
Vlak voor de vakantie hebben wij de klas verbouwd. Dit waren even
rommelige dagen, maar het was toch ook erg gezellig. Samen met Ben en
de meiden hebben wij het krijtbord opgehangen die alweer een aantal
jaar geleden was gedoneerd door een Nederlandse school. Van wegen de
extreme grote van het bord en de beperkte ruimte van de klas, stond
het bord ongebruikt tegen de muur. Toen ik er achter kwam dat dit
grote ding een krijtbord was, wilde ik het zo snel mogelijk aan de
muur hebben. Een groot bord, met drie meiden op verschillende niveaus,
is ideaal! Ik kan de meiden apart uitleggen en het laten staan,
terwijl ik door ga met het volgende kind. Ook de meiden vinden dit erg
prettig heb ik gemerkt en voor mijn gevoel kan ik ze nu veel beter
begeleiden.
Na het ophangen van het krijtbord stroomde de creativiteit door mijn
aderen en ben ik dan ook flink aan het knutselen geslagen; ik heb een
kiesbord gemaakt! Ik zal even uitleggen hoe het precies werkt; Er
staan verschillende vakken en spellen op een bord en de kinderen
kunnen steeds iets anders kiezen, door hun kaartje onder een
activiteit te plaatsen. Elke week is minimaal een activiteit
verplicht, maar ze mogen zelf weten wanneer ze dat doen (wel op de
momenten die daarvoor bestemd zijn). Zo zijn ze spelenderwijs toch
heel educatief bezig. De activiteiten zijn gekoppeld aan verschillende
doelen en lessen. Een paar voorbeelden:
- Werkbladen; verschillende werkbladen die te maken hebben met
rekenen, taal en spelling.
- Oefenboekje; een boekje knutselen met de woorden van het
woordpakket, waar ze dan ook weer mee kunnen oefenen.
- Letterspel; soort van memorie. Alle letters liggen omgekeerd op
tafel. Ze draaien steeds 3 of 4 kaartjes om. Als je er een woord mee
kunt maken, verdien je punten.
- Reken/taalspel; keuzen uit verschillende spellen die te maken hebben
met rekenen, klokken en taal.
Verder kijken we tegenwoordig op woensdagmiddag gezellig een
geschiedenisfilm terwijl we ontspannen in de leeshoek die ik heb
gemaakt van kussens. Ook zijn alle drie de meiden begonnen met nieuwe
rekenboeken wat spannend, maar leuk tegelijk was. De nieuwe leerstof
geeft iedereen weer energie, wat goed is voor de plezier van het
leren. Een mooi vooruitzicht voor de komende maanden. De meiden werken
hard waardoor ik een mooie stijgende lijn zie. Dat maakt me trots en
geeft me kracht..

Sinds een aantal dagen is ook het voetballen met een groepje jongeren
helemaal in trek. Een aantal kinderen hebben ontdekt dat ik een bal in
huis heb, wat betekend dat er regelmatig druk gevoetbald wordt voor
mijn huisje. Ook ik schop regelmatig een balletje met hen mee.
Het verbaast mij elke keer weer hoe fanatiek deze jongens bezig zijn
met een bal. Ze kennen de regels en sommige spelen wonderbaarlijk
goed. Daarbij heb ik veel bewondering voor hen. Veel van deze jongens
hebben nog niet half zo goed en veel te eten al wij dat hebben, maar
rennen achter de bal aan alsof ze energie hebben om te verkopen. Zo
zie je maar; een klein beetje geluk, kan een hoop zorgen doen
verdwijnen!

Het werk voor mijn stichting heeft ook niet stil gestaan de afgelopen
weken. Met veel plezier, heb ik, met hulp van andere – waar ik erg
dankbaar voor ben – het een en ander van de grond gekregen.
Onder anderen samen met het evenementenbureau Stubborn en Discotheek
Showtime Vlaardingen is hard gewerkt aan verschillende feesten, om
geld in te zamelen voor mijn campagne ‘Let’s go to school’. Met deze
campagne wil ik Haitiaanse kinderen een kans geven op educatie en dus
ook op een beter toekomst. Voor €5,- kan één kind, één jaar naar
school, wat betekend dat met €30,- één kind 6 jaar naar school kan.
Dit is in Haïti een volledige basiseducatie.

Ben jij tussen de 12 en de 17 jaar oud en ben jij wel in voor een
spetterend color-feestje, of ken jij iemand die houd van bewegen en
goede DJ’s? Dan is dit hét moment!
Learn to party!
World’s biggest paint party!
Woensdag 19 Februari 2014
Van 20:00 tot 00:30 in Discotheek Y-Land te Spijkenisse.

Hou jij van feesten, goede DJ’s en spetterende optredens? Dan ben je
hier aan het juiste adres!
In samenwerking met verschillende kroegen in Vlaardingen
Alibi for Haïti!
Zaterdag 29 maart 2014
Van 00:00 tot 05:00 in Showtime te Vlaardingen

  • 22 Januari 2014 - 08:43

    Ellen:

    Ha Chiara!
    Ik heb je tot nu toe op de voet gevolgd omdat ik het een prachtig initiatief vond dat je naar Haïti af ging reizen om je daar in te zetten voor de bevolking; in het bijzonder uiteraard voor de kinderen waar je nu les aan geeft.
    Vroeger heb ik zelf ook het idee gehad om een dergelijke uitdaging aan te gaan. Dat kon toen helaas geen doorgang vinden.
    Ik vind het bijzonder leuk om te zien hoe jij vorm geeft aan het lesgeven daar met de middelen die je aangereikt zijn. Gelukkig dat je middelen hebt gekregen om aan de slag te gaan anders wordt het al een stuk ingewikkelder om daar goed werk te verrichten. Het komt vaak toch aan op inventiviteit en creativiteit. Zo te zien gaat dat je echter goed af!
    Ook vind ik het prachtig dat jij de meiden inmiddels in een groepje heb neergezet i.p.v. naast elkaar; klinkt misschien vreemd maar het feit dat je dit doet toont aan dat je de mogelijkheid ter hand neemt om onze 'moderne' manier van lesgeven daar in te passen en dat dat dus ook mogelijk blijkt te zijn! Mijn complimenten voor alles wat je tot nu toe bereikt hebt! Je toont ruggengraat, initiatief en doorzettingsvermogen en je enthousiasme om dit avontuur te doen slagen blijkt uit alles wat je ons hebt verteld en getoond!
    Het is geweldig dat je zo'n ervaring op kan doen en over enkele maanden terug kan keren met een bijzonder voldaan gevoel! Ik wens je nog veel succes en gezelligheid toe voor de komende periode. Blijf ons op de hoogte houden van je activiteiten en vergeet vooral niet om daar ook weer foto's aan toe te voegen; zo leuk!
    Lieve groetjes, Ellen

  • 22 Januari 2014 - 18:18

    Anne :

    Hee Chiara!

    Wat gaaf om ein-de-lijk weer wat van je te lezen, fijn! Wel erg lastig hè, dat internet, maar gelukkig komen jullie samen wel tot een oplossing! En dat weet jij sowieso wel te vinden met je creativiteit en energie, tjonge, dat spat er vanaf zeg! Leuke foto's en goed om te lezen hoe enthousiast je met de meiden bezig bent. Lekker dat je ook even thuis in Nederland hebt mogen genieten van familie en vrienden. En zo leer je dat dát uiteindelijk ook het meest waardevol is: al die spullen kunnen je gestolen worden, maar zonder liefde wordt het leven pas echt moeilijk.

    Ik wens je toe dat je dit ook mag uitstralen naar de meiden, maar zo te zien/lezen gaat dat heel goed. Prachtig ook dat je zo bezig bent met acties voor de lokale bevolking.

    Veel succes met je kiesbord en al de andere lessen en doe de groetjes maar eens aan Ben, die leuke buurman van je! ;-)

    Groetjes van Anne

  • 22 Januari 2014 - 19:55

    Gerda:

    Hahaha Chiara,

    Wat een energie heb jij zeg!
    Je bent nog geen spat veranderd....
    Die vonk springt op je leerlingen over.... dat kan niet anders...je motiveert en geeft het goede voorbeeld!

    Jammer dat ik met Kerst niet de tijd vond om je te bezoeken, maar het was ook zo'n drukke periode....zoals altijd vloog de tijd en was de vakantie alweer voorbij....
    Wel willen wij jou alsnog een heel gezond 2014 wensen.

    Dat voetballen moet je erin houden, hoor.....bewegingsonderwijs is heel belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen.
    Je weet vast en zeker nog wel wat tikspelletjes....anders heb je die nog van mij tegoed, ok?

    liefs Gerda, Ernst, Simba, Cathy

  • 23 Januari 2014 - 16:18

    Mirella & Carlos:

    TROTS OP JOU LIEVERD!
    keep up the good work en we zien elkaar weer over een paar maandjes :)

    love youuuu kisses van mij en Carlos xxxxxxxxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chiara

Van 3 September tot 29 April naar Haïti: Passe Catabois. Daar zal ik Nederlands basisonderwijs bieden aan drie geadopteerde meiden. Onderwijs voor deze meiden is van groot belang. Mede omdat hun ouders zich op deze manier kunnen blijven inzetten voor de lokale bevolking, doormiddel van medische hulp, maar ook alle andere hulp die binnen handbereik ligt.

Actief sinds 07 Aug. 2013
Verslag gelezen: 639
Totaal aantal bezoekers 40218

Voorgaande reizen:

03 September 2013 - 29 April 2014

Juffrouw Chiara in Haiti

Landen bezocht: