Pechdag - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Chiara Linden - WaarBenJij.nu Pechdag - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Chiara Linden - WaarBenJij.nu

Pechdag

Blijf op de hoogte en volg Chiara

07 September 2013 | Haïti, Passe Catabois

Gisteren na de laatste update zijn Rob en ik begonnen aan onze reis naar Passe Catabois. Blijven in het hostel had voor nu geen enkele zin. Als de immigratiedienst vandaag moeilijk doet, doen ze dat morgen ook.
We hadden met een taxi chauffeur afgesproken dat hij ons zou komen ophalen, om ons vervolgens naar de dus te brengen. Een taxi hier, is een motor waar je met z’n drie op kan (chauffeur en twee passagiers). Stipt op tijd stond hij voor de deur en heb ik mogen toekijken hoe hij mijn koffers vastbond aan de motor. Mijn grote koffer ging achterop en werd op z’n plek gehouden met touw. Mijn kleine koffer ging tussen hem en het stuur in. Vervolgens ik in het midden en rob achter mij, voor de koffer.

Vraag me niet hoe, maar we hebben het busstation gehaald. Ik zou graag zeggen zonder schrammen, maar dan zou ik liegen. Op de een of anderen manier heb ik het voorelkaar gekregen om mijn been te verbranden aan de uitlaat van de motor. Ik heb nu dus een brandplek ten grote van een appel net iets boven mijn enkel. De velletjes heb ik er later onder de douche maar vanaf getrokken.

De busreis verliep prima. Hier een daar ‘wat’ hobbelig, maar ook dat hebben we gered en.. zonder schrammen! Ongeveer drie kwartier van Passe Catabois werden we opgehaald door de wachters. Een op de motor van Rob, en nog geen op een eigen motor. Ik zou samen met Rob op zijn motor gaan en mijn koffers met de wachters op de anderen. Zo gezegd, zo gedaan. Binnen 10 minuten reden we op de meest verschrikkelijke weg ooit gezien. Alleen maar zand en stenen die niet vast zaten. Omdat ik achterop zat voelde ik de achterband van de motor steeds een klein beetje wegschieten, maaaaaar petje af voor de chauffeurs! Na ongeveer een kwartiertje rijden moesten we een rivier oversteken met motor en al. Rob en ik voorop en dat ging goed. Achter ons reed de man met mijn koffers. Voor ik het wist keek ik achterom en zag ik heel rustig het voorlicht van motor in het water verdwijnen. GEVALLEN! De man, de motor en mijn bagage in het water.. Ik heb de schade op dat moment niet bekeken, puur omdat ik graag naar huis wilde. We hebben dus alles weer op de motor gehesen en zijn weer verder gereden.

Vanaf daar ging het goed.. Wel nog een keer van de motor gevallen en dus ook nog eens dezelfde plek verbrand, maar het ging goed!
Toen ik dan eindelijk in mijn huisje aankwam, wilde ik gewoon heel graag slapen. Na eerst nog een half uur achter een stel kakkerlakken aan gerend te hebben, kon ik dan eindelijk slapen!

Vandaag heb ik al mijn koffers uitgepakt en al het natte goed laten drogen in de zon. Verder heb ik mijn huis eens even een flinke schoonmaak beurd gegeven en heb ik alles ingericht zoals ik het leuk vond. Ik kan nu zeggen dat ik echt wel een beetje mijn eigen plekje heb gecreëerd.

Morgen is de school aan de beurt, maar nu eerst taart eten want een van de kinderen op het terrein is jarig! Hiep, hiep, hoeraaaaa!

  • 07 September 2013 - 05:54

    Edje:

    Gelukkig is het allemaal goed gekomen, 1 x verbranden is genoeg he ;)

    XxxxxX ik spreek je gauw XxxxxX

  • 07 September 2013 - 07:27

    Rachel:

    Lieffieeee,

    jeejtje wat een verhaal. Ben weer super trots op je dat je dit allemaal doet.
    dikke kussie

  • 07 September 2013 - 07:32

    Nel:

    Wat een avontuue al je bent nu al een bikkel x

  • 07 September 2013 - 09:57

    Eline:

    Wat een verhaal!

    Ben wel blij dat je aangekomen bent hoor. Heel veel plezier! !!

  • 07 September 2013 - 10:10

    Anne :

    Ooh Chiara, wat een avontuur heb je gelijk al beleefd! Tjonge zeg, respect voor jou dat je er nog zo enthousiast over kan schrijven! En die brandplek... herkenbaar, ik heb er ook eentje van de uitlaat overgehouden. Niet zo groot als bij jou, maar ik kan hem nog wel duidelijk zien en dat zal blijven, dus ik vrees voor jou ook een litteken. Goed insmeren met zonnebrandcreme hoor, maar dat zal Joanne je vast ook wel aanraden!

    En sjonge! Zijn die kakkerlakken weer teruggekomen, dat is even balen! Tip: blijven schoonmaken, dan wordt het vanzelf iets minder. Maar ze zullen blijven en eens kan het je weinig meer schelen, als het er maar niet teveel worden. ;-)

    Veel sterkte in je huisje en fijn dat het ook al een beetje als je eigen thuis voelt, hopelijk blijft dat!
    Groetjes en succes in de klas!

  • 07 September 2013 - 11:12

    Anton En Francijn Wessels:

    Dag Chiara, Wat jammer van de brandwond.
    Wij adviseren altijd om een lange broek aan te doen dat voorkomt veel ellende, let goed op de wond want het ontsteekt snel bij de warmte in Haiti.
    Ook geven we de tip om je de spullen in de koffer in te pakken in plastic zakken dat
    voorkomt veel ellende. Geniet van je tijd daar en w.s zien we je als we van de winter komen(als het allemaal gaat lukken).
    Wij zijn de ouders van Anna en dus ga je onze kleindochters les geven, geniet van ze.
    We lezen je blog en facebook met veel plezier, heel veel sterkte.

  • 07 September 2013 - 18:12

    Gerda Van Keulen:

    Ha Chiara, Wat een lekker ontspannen ritjes heb jij gemaakt op die snelle motoren!
    De ijzerkoekjes zullen wel niet meer te eten zijn, maar....niets aan te doen....misschien kun je ze zelf een keer bakken, als ik jou het recept stuur?
    Suc6 gewenst enne.....kleine kriebelend diertjes.....daar moet je aan wennen, bekijk ze dus maar niet onder een vergrootglas, hahaha!!

    liefs Gerda

  • 08 September 2013 - 13:27

    Mirella & Carlos:

    Chiaartjeeee! Ohh jeetje dat kan ook alleen jij he hahaha
    Goed om te horen dat je veilig bent aangekomen! Ben benieuwd hoe je huisje eruit ziet! Snel fotos plaatsen he :)! We volgen je!

    Hele Dikke kusss! Je zus & Carlos

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chiara

Van 3 September tot 29 April naar Haïti: Passe Catabois. Daar zal ik Nederlands basisonderwijs bieden aan drie geadopteerde meiden. Onderwijs voor deze meiden is van groot belang. Mede omdat hun ouders zich op deze manier kunnen blijven inzetten voor de lokale bevolking, doormiddel van medische hulp, maar ook alle andere hulp die binnen handbereik ligt.

Actief sinds 07 Aug. 2013
Verslag gelezen: 541
Totaal aantal bezoekers 40261

Voorgaande reizen:

03 September 2013 - 29 April 2014

Juffrouw Chiara in Haiti

Landen bezocht: