6 dagen in Haiti! - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Chiara Linden - WaarBenJij.nu 6 dagen in Haiti! - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Chiara Linden - WaarBenJij.nu

6 dagen in Haiti!

Blijf op de hoogte en volg Chiara

10 September 2013 | Haïti, Passe Catabois

Ik weet niet zo goed of de tijd nou snel, of langzaam gaat hoor.. Ik ben hier tenslotte al 6 dagen, maar is dat nou veel of weinig? 6 dagen op 8 maanden klinkt als niks!

Zaterdag heb ik bijna de hele dag in mijn klaslokaal gehangen. Samen met Joanna ben ik
s’ ochtends richting het ziekenhuis gelopen en heeft ze mij gelijk de bakker laten zien. Daarna ben ik doorgelopen naar mijn lokaaltje om wat te soppen en spullen in te kijken. Heel fijn zoals Anne alles had opgeschreven voor me (bedankt!). Nadat ik hier en daar wat gelezen had, ben ik water gaan halen en ben ik begonnen met soppen. Ook het lokaal heb ik een klein beetje anders ingericht, maar het grootste deel is hetzelfde gebleven. Ik zal snel wat foto’s maken, zodat jullie een klein beetje een beeld kunnen creëren.

Toen ik rond de middag naar huis wilde, omdat ik vond dat ik genoeg had gedaan voor nu, kwam de regen met bakken uit de hemel vallen. Ik bedoel dan ook echt, met bakken! Zo doende zat ik dus een beetje opgesloten in mijn lokaal en heb ik de tijd benut door het werk te doen die ik eigenlijk voor zondag wilde laten liggen. S ’avonds heb ik bij Joanne mogen aanschuiven om te genieten van haar heerlijke Haïtiaanse kookkunsten. Lekker en gezellig!

Zondag was een, deels wat ongeplande rustdag. Tegen het begin van de middag ben ik samen met Joanne gaan wandelen en heeft ze me een prachtige plek laten zien. Vanaf haar kant van het gastenhuis kan je wel een deel zien, maar vanaf dichtbij is het nog mooier! Het stromende water tussen de bergen in geeft een geweldig uitzicht. Volgens mij had ik er uren kunnen blijven, maar omdat we druppels voelde moesten we weer terug wandelen. Gelukkig waren we net op tijd binnen, want ook vandaag kwam de regen met bakken uit de hemel zetten. Voor mij wat minder leuk, maar voor de oogst erg goed! Vervolgens heb ik de rest van de middag maar een film gekeken (bedankt Ron!) en wat doden kakkerlakken mijn huis uit gebonjourd. Vervolgens op tijd gaan slapen, want de eerste schooldag kwam eraan!

Die eerste schooldag was gezellig, maar zoals verwacht wat rommelig. De kinderen waren dik op tijd en dat is natuurlijk altijd een goed begin. Met elkaar hebben we hier en daar wat moeten zoeken, maar.. de eerste twee dagen zitten erop en verliepen eigenlijk boven verwachting goed! De kinderen waren lief en ik stond er versteld van hoe goed de kinderen zich kunnen concentreren op hun werk. Daar kunnen de Nederlandse kinderen echt een voorbeeld aan nemen.

Met mijn wond gaat het volgens Joanne goed en daar heb ik dan ook vertrouwen in. Ik hoop dat er snel een goed korstje op komt, dan blijf ik tenminste niet meer plakken aan bijv. mijn laken. Wel doet het flink pijn en is de huid om de wond echte rood en dik. Zelfs mijn enkel..

Verder gaat alles aan deze kant van wereld goed met mij. Het lukt steeds beter mijn draai te vinden en dat vind fijn!

P.S. Bedankt voor alle leuke en lieve reacties. Super om dat allemaal te lezen!

  • 11 September 2013 - 07:41

    Rachel En Christa:

    Net in de metro hardop je verhaal gelezen.
    Over die kakkerlakken van je krijgen we meteen kippenvel en de eeuwige jeuk!!
    Verder vinden we het natuurlijk rete interessant wat je allemaal uitspookt.
    wij zijn nu onderweg naar de nicolaasschool in Rotterdam. Hier gaan we 4 weken kijken hoe het is op een school met meer dan 800 leerlingen en een team van 100 leraren
    ik knijp hem nu al en kan niet wachten totdat ik weer naar mijn eigen klasje kan.

    succes liever!! Ben trots op je. Xxx

  • 11 September 2013 - 09:41

    Gerda Van Keulen:

    Hahaha Chiara,

    Jouw eerste schooldag als juf.....herinner je nog je eigen eerste schooldag op de PWA?Wel prettig dat de kinderen op tijd waren, dat is niet overal zo....
    Wat ben je een zelfstandige meid geworden!
    Die kakkerlakken....tja....beetje erg vies....er zijn hier juffen die als de dood voor spinnen en wespen zijn.....(ik niet hoor...glas eroverheen zetten, papiertje eronder schuiven en huppekee naar buiten!!)
    Fijn dat je het naar je zin hebt en dat je leuke mensen om je heen hebt, waar je mee kunt praten.
    En dan die regen, daar was je na die mooie nederlandse zomer niet meer aan gewend, maar hier komt het ook de laatste dagen met bakken naar beneden!!!
    Je verslagen zijn heel boeiend, dank je wel!

    liefs (juf)Gerda


  • 11 September 2013 - 12:55

    Anne :

    Wat gaaf om te lezen dat je eerste schooldagen goed zijn geweest, fijn hoor! En inderdaad: ze kunnen best wel lekker zelfstandig werken, hou dat er maar goed in! :-) Alsjeblieft voor wat ik geschreven heb en veel succes om er nu lekker je eigen draai aan te geven. Dat doe je denk ik al heel goed!

    Mooi om te zien dat je je huisje ook al leuk hebt aangekleed, dat maakt het echt iets van jou hè. Al vind ik het nog wel gek hoor, dat ik denk: ja, daar heb ik ook gezeten... Hopelijk is het voor jou ook een plekje om je veilig te voelen.

    Breng de groetjes van mij maar eens over aan de meiden en ga zo door met ze!

  • 11 September 2013 - 18:50

    Carla:

    Ik ben echt trots op je, schat! Leuk om je verhalen te lezen, maar ook de reactie van anderen die je volgen. Bedankt, lieve mensen!

  • 13 September 2013 - 20:37

    Cobi:

    He chiara had het gisteren al geprobeerd om je te schrijven maar iets is niet goed gegaan,maar wordt er steeds beter mee met de compuiter.
    Ik lees dat je het heel goed doet daar in haiti,ook ik heb een mijn been verbrand aan de brommer maar toen was ik 16 jaar maar het lidteken is nof te zien.
    Heel leuk hoe je het het huisje heeft ingericht,ga zo door ik weet dat je het kan al zullen er veel mensen zijn die je zullen missen deze maanden.
    Heel veel groetjes van ons allemaal,je bent een kanjer hou vol.cobi xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chiara

Van 3 September tot 29 April naar Haïti: Passe Catabois. Daar zal ik Nederlands basisonderwijs bieden aan drie geadopteerde meiden. Onderwijs voor deze meiden is van groot belang. Mede omdat hun ouders zich op deze manier kunnen blijven inzetten voor de lokale bevolking, doormiddel van medische hulp, maar ook alle andere hulp die binnen handbereik ligt.

Actief sinds 07 Aug. 2013
Verslag gelezen: 560
Totaal aantal bezoekers 40238

Voorgaande reizen:

03 September 2013 - 29 April 2014

Juffrouw Chiara in Haiti

Landen bezocht: