De eerste schoolweek - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Chiara Linden - WaarBenJij.nu De eerste schoolweek - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Chiara Linden - WaarBenJij.nu

De eerste schoolweek

Blijf op de hoogte en volg Chiara

13 September 2013 | Haïti, Passe Catabois

De eerste schoolweek zit erop! Het was een beetje improviseren, maar al met al hebben wij een leuke eerste week gehad. De kinderen zijn een beetje los gekomen en dat is goed te merken. We hebben een hoop gelachen en gek gedaan, maar leren bleef natuurlijk centraal staan. Ik kan het niet, bestaat niet en dat probeer ik er maar in te houden. Ze kunnen namelijk veel meer dan ze zelf denken. Wel is opgeven soms makkelijker dan doorzetten. Niet geheel onlogisch, maar voor mij ook niet echt een optie..
Zaterdag is Lisa jarig en maandag viert zij haar verjaardag op school. Ik moet dit zo’n 3 keer per dag aanhoren, dus vergeten doe ik het niet. We gaan er echt een feestje van maken!

Aan al het ongedierte hier kan ik echt nog niet zo goed wenen. Ik vind ze maar vies en vervelend. Ze maken mijn huis vies en de muggen prikken me lek. De insecten spray voor in huis werkt wel redelijk tegen de kakkerlakken. Ik veeg mijn huis om de dag schoon, omdat ze zeggen dat de beesten sneller in een vieze omgeving komen dan in een schonen. Ik heb er over na gedacht een dode kakkerlak voor de deur te hangen met een bordje erbij; ‘pas op, betreden op eigen risico’. Helaas kunnen kakkerlakken niet lezen..

Wel kan ik genieten van de kinderboerderij in mijn voortuin. Het is natuurlijk niet echt een kinderboerderij en ook niet echt mijn voortuin, maar je zou het bijna denken. Mensen uit de omgeven zetten vaak hun dieren op het veld voor mijn huis neer om ze te laten grazen. Ze horen vast te staan, maar het gebeurd dikwijls dat de dieren zich losrukken en zo lekker kunnen rond rennen. Ik kom van alles tegen; paarden, ezels, schapen en geiten. Sterker nog, ik kon bijna het liedje ‘er staat een paard in de gang’ toepassen. Toen ik woensdagmiddag thuis kwam, stond er een paard op mijn veranda om mij te verwelkomen. Nadat het beest me gezien had, schoot hij weer de bosjes in naar het open veld. Ik kon mijn lach bijna niet meer inhouden.

P.S. Van de ijzerkoekjes geniet ik nog steeds hoor Gerda! Ze zaten wat aan elkaar geplakt en vallen uit elkaar als ik ze opeet, maar dat zal bij mij de pret niet bederven. Ze zijn heerlijk!

  • 13 September 2013 - 23:53

    Gerda Van Keulen:

    Ha Chiara, dus jouw eerste schoolweek heb je overleefd!
    Wel fijn dat je op deze manier les mag geven, de kinderen zullen zich wel op hun gemak voelen bij jou!
    Leuk met die dierentuin....ruimen ze ook hun zooi achter zich op, of laten ze dat voor jou liggen?
    Ook al kun je de nat geworden ijzerkoekjes wel eten, echt heel erg lekker zullen ze wel niet smaken. Ik zal je het recept wel geven, al zal je moeten improviseren met de spullen die je nodig hebt....
    De regen in Nederland is ook niet fijn meer, de kinderen kunnen niet buiten spelen en daar zijn ze niet meer aan gewend, na weken prachtig zomerweer!
    O, ja....etenswaren in je huisje.....bewaren in luchtdichte doosjes ofzo.....want kakkerlakken en voedsel in combinatie met warmte en nattigheid.....(ze houden daarvan)
    Fijne verjaardag gewenst.....twee violen en een trommel.....heb je eigenlijk al een hitlijst????

    liefs Gerda en Ernst

  • 14 September 2013 - 19:07

    Mirella & Papa & Carlos:

    Heey kleine juffrouw,

    Wij zitten hier samen jij reisverslag te lezen! Mama haar computer is kapot :( Die was net hier..
    Hee maar wel leuk dat je gewoon paarden in je achter tuin hebt hahah daar heb ik altijd al van gedroomd hahaha! En je huisje ziet er echt netjes uit zeg! Leuk die paarse klamboe :)
    Nou wij gaan weer, carlos en ik moeten strakies werken.. 12 oktober gaan we voor het eerste onze nieuwe show dansen dus veel trainen!! Met papa alles goed die was de hele week op cursus, maar hij is wel geslaagd :)!!

    Dikke Kussiess
    Papa, Mirella en Carlos!

  • 14 September 2013 - 19:19

    Christa:

    Haaaii Chiara,

    Wat fijn om te lezen dat je eerste week goed is verlopen.
    Ik hoop dat er nog veel leuke weken mogen volgen.
    En zo'n kinderboerderij in je voortuin is toch hartstikke gezellig!!?

    Ik kijk nu al uit naar je volgende verslag!

    Dikke kus en knuffel Christa

  • 14 September 2013 - 20:15

    Toos:

    Hallo Chiara,

    Jij kent mij niet, maar ik ben een collega van Rene, wat super dat jij dit aan het doen bent en les geeft aan deze toch wel kansarme kinderen, ik heb een aantal jaren geleden toen ik een cruise ging maken met een heleboel Amerikanen geld ingezameld voor schoolspullen van dit geld in Amerika van alles gekocht en toen we op Labadee waren aan iemand kunnen geven voor het schooltje in zijn dorp.

    Helemaal niets in vergelijking met wat jij nu aan het doen bent, respect voor jou.

    Grtjes Toos

  • 14 September 2013 - 22:22

    Sjaak Van Der LInden:

    Heel erg knap van je Chiara. Hou vol met je dagboek want dan kan het thuisfront er van genieten en weten we je zoal elke dag meemaakt. Ik denk dat iedereen erg trots op je is en je schrijfstijl is ook 'plezant' om te lezen hoor.

    Groetjes en hou ja haaks.
    Sjaak en Yvonne van der Linden

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chiara

Van 3 September tot 29 April naar Haïti: Passe Catabois. Daar zal ik Nederlands basisonderwijs bieden aan drie geadopteerde meiden. Onderwijs voor deze meiden is van groot belang. Mede omdat hun ouders zich op deze manier kunnen blijven inzetten voor de lokale bevolking, doormiddel van medische hulp, maar ook alle andere hulp die binnen handbereik ligt.

Actief sinds 07 Aug. 2013
Verslag gelezen: 889
Totaal aantal bezoekers 40263

Voorgaande reizen:

03 September 2013 - 29 April 2014

Juffrouw Chiara in Haiti

Landen bezocht: