Sinterklaas gevoel - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Chiara Linden - WaarBenJij.nu Sinterklaas gevoel - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Chiara Linden - WaarBenJij.nu

Sinterklaas gevoel

Blijf op de hoogte en volg Chiara

28 September 2013 | Haïti, Passe Catabois

‘Juf.. een KAKKERLAK!’. Ik ben nog nooit zo snel van mijn stoel gesprongen als afgelopen maandag. En ja hoor, daar zat hij dan, meneer kakkerlak. Precies boven mijn bureau. Drie gillende pubers en een juffrouw die net zo hard mee gilde. Ik denk dat half Passe Catabois ons heeft kunnen horen die ochtend. Ik, als held op sokken, wilde een foto maken van het beest. Heb mijn camera erbij gepakt, en ben op een stoel gaan staan. Toen ik de camera dichterbij wilde houden, sprong het dier mijn kant uit. Daar lag de juf. In een spagaat en gierend van het lachen. De reactie van de meiden kun je vast wel raden..
Geen kakkerlak meer te bekennen en ook de foto was mislukt. Jammer hoor!

Woensdag heb ik deel twee van de inburgeringscursus gehad. Ziek thuis. Het begon dinsdagavond/nacht, toen mijn darmen mij flink in de steek lieten. Weinig geslapen en woensdag voelde ik me dus best ellendig. Dat was echt een ‘ik verlang naar huis’ momentje. Ziek zijn is nooit fijn, maar hier ziek zijn is toch knap vervelend. Gelukkig heb ik leuk bezoek gehad van de mensen om mij heen en dat maakte me weer een beetje vrolijk. Donderdag heb ik mijzelf weer bij elkaar geraapt en ben ik weer gaan les geven. Ik ben hier tenslotte niet om zielig en ziek op mijn bed te liggen! De kinderen werkte goed mee, waardoor ik een beetje gas terug kon nemen. Daar was ik echt heel blij om. Ze hebben die dag aardig wat ingehaald van woensdag en ik was dan ook enorm trots op de meiden. Ze werkte keihard door en dat heb ik beloond door het boek Narnia uit te lezen aan het einde van de middag. Het was een enorm spannend boek en we hebben er dan ook alle vier van genoten. Maandag beginnen we aan deel 1. Ja.. We hebben per ongelijk eerst deel twee gelezen, ha ha.

Helaas, had ik donderdagavond weer een leuk grapje. Ik had me voorgenomen lekker vroeg naar bed te gaan. Daar knap je tenslotte het snelst van op. Om half 8 lekker onder de douche gaan staan. Muziekje op en even ontspannend. Toen ik vervolgens de douche uit wilde stappen, stapte ik in mijn eigen zwembad. Ik was zo opgegaan in een liedje, dat ik niet in de gaten had gehad, dat mijn water niet wegliep. Ik heb dus allemaal handdoeken uit de kast getrokken om mijn zwembad weg te werken. Emmertje ernaast en alles daarin uitwringen. Ik tilde vervolgens het bekertje op wat over het afvoerputje staat en toen werd de verstopping mij duidelijk. Een paar doden beestjes gemengd met een dotje haren. In gedachten hoorde ik mijn moeder lachen. Op de een of andere manier waren haren een herkenbaar probleem. Toen alles weg was kon ook ik er wel om lachen. Ik heb in ieder geval een schone badkamer en genoeg was voor de wasvrouw woensdag!

Verder gaat alles goed. Zowel met mij als op school. Ik heb al een paar nieuwe woordjes geleerd in het Creools en dat vind ik echt heel leuk. De jongen bij de bakker wil me nog wel eens uitlachen omdat ik iets verkeerds zeg of hem niet begrijp, maar ik lach gewoon mee. Afgelopen maandag ben ik alleen naar de mark geweest en dat vond ik nog best spannend. Ik had een lijstje gemaakt met alles wat ik nodig had met daarachter het woord in het Creools en de prijs. Dat hielp enorm.
Op school ben ik bezig met een liedboek maken voor de meiden. Op die manier hebben ze de tekst van de liedjes voor zich en hoop ik ze ook weer een hoop nieuwe liedjes te kunnen leren. Het zingen vinden ze leuk. Ook zijn we bezig met een dansje leren die bij het liedje ‘Het kuikentje piep’ hoort. Een dansje die ik altijd samen met mijn collega uitvoerde in het restaurant waar ik in Nederland werkte. Wij danste daar altijd op de Italiaanse versie, maar hier doen wij het gewoon op het vertaalde nummer.
De container is trouwens aangekomen in Haïti. Ik hoop over twee tot drie weken mijn dozen in ontvangst te mogen nemen, want ze moeten eerst natuurlijk nog helemaal hierheen komen. De meiden zijn heel nieuwsgierig naar de spullen die ik heb verzameld in Nederland. Ik kan niet wachten tot ik alles naar mijn lokaaltje kan sjouwen om er vervolgens mee aan de slag te gaan! Een beetje een Sinterklaas gevoel krijg ik ervan. 5 december pakjes uitpakken..

  • 28 September 2013 - 19:25

    Gerda Van Keulen:

    Hahaha Chiara, je had toch al veel kakkerlakken gezien daar? Dus je was al wel wat gewend!Was dit een flinke joekel?
    Toen ik in Zuid-Afrika was, had ik er geen erg in dat die bruine beestjes kakkerlakken waren, pas toen ik in een keurig schoon hotel was en m'n koffer opende sprong er zo'n bruin beestje uit....jaja toen pas had ik het door....suf hoor,daarmoet je ook blond voor zijn.... Bij terugkomst in Nederland de koffers lang op het balkon laten staan...in huis wilde ik ze niet hebben!
    Vervelend dat je een beetje ziek was, dan mis je je eigen lekker schone bedje en....je moedertje....
    Hopelijk voel je je al weer wat beter, wel oppassen hoor want in zo'n warm land loop je eerder wat op dan in Nederland!
    Knap van je om in je uppie naar de markt te gaan en boodschappen te doen.
    Je had het over sinterklaas, vieren jullie dat? Misschien kun je er een leuk thema van maken?
    Je hoeft er maar een te schminken, dat scheelt weer....je mag zelf bedenken wie!
    Van een vader hoorde ik een keer dat er in Suriname ook sinterklaas gevierd wordt, gek idee eigenlijk...
    Dat voorlezen moet je er in houden, dat vinden ze natuurlijk ook gezellig!
    Nou meisje, fijn weekend en veel sterkte met alles, je doet het met veel plezier dat is te merken aan de manier waarop je schrijft! liefs van ons xxx


  • 28 September 2013 - 20:54

    Carla Giorgio:

    Hallo schat,

    Ik zie dat de kakkerlakken veel van je houden, he...... ha ha ha. Ze volgen je overal, zelfs op school.
    Wel brutaal hoor om op het bureau van de JUFF te gaan wandelen.... hi hi.
    Jammer voor de mislukte foto, maar heel fijn om te horen dat je je avonturen aan de andere kant van de wereld met humor en doorzettingsvermogen ondergaat. Je weet dat ik heel trots op je ben. Als je aan me denkt zijn wij samen, lachen samen en steunen elkaar als het even moeilijk is.
    Nou lieverd, ik moet je zeggen dat ondanks wij elkaar vaak zien en spreken op skype, ik je verhalen met veel plezier lees. l
    Dikke zoen en stevige knuffel
    Je mamma

  • 29 September 2013 - 11:37

    Mo:

    Hi Chiaar,
    Hahah de mentale voorstelling van die spagaat hahahahahaha ik hou t kort maar ben blij dat t goed gaat en dat je het naar je zin hebt :)

    Succes! Xxx Mo

  • 30 September 2013 - 01:08

    Carlos & Mirella:

    Hihi zo je bent lekker aan het stretchen zonte horen!!
    Je verhaaltjes zijn erg leuk om te lezen, wel jammer dat als ik ze in het engels aan carlos vertaal ze altijd iets minder grappig zijn dan dat jij ze schrijft.. Mja dat heb je altijd met vertalingen he. Voel je je nu weet beter? Niet meer ziek? Carlos en ik zijn ook een beetje verkouden.. De kou is hier alweet lekker op gang! Maar toen we van het weekend in belgie waren was het nog gewoon lekker weer :)! Zaterdag hadden we onze eerste show in belgie en wat gebeurd er.. Slaat de muziek tot 2 keer toe over en was heel onze show naar de piepp haha echt shiiittt :( maar iedereen vondhet wel mooi haha!
    Nou wij gaan lekket slapen.. Keep up the good work! Miss youuu dikke kussiess C&M

  • 02 Oktober 2013 - 21:32

    Cobi Van Der Linden:

    Hoi chiara alles goed daar ,ben je weer beter van je buik moest er net zo nodig naar vragen of dat ook goed ging.

    Het is heel leuk om je verhaaltjes te lezen ik kijk er elke keer weer naar uit,lees ze soms ook voor aan alyssa.
    Is het niet iets om een boek van te maken je weet maar nooit misschien wordt je nog beroemd mooie klus als je straks weer thuis ben .
    wanneer is het eigelijk een goede tijd om je op de compuiter te zien,moet wel even vragen aan mindy hoe ik dat moet doen .Helaas ben ik niet zo'n goede schrijver als jij bent,maar ja beter iets als niets heel veeel sterkte en de groetjes aan je vriendjes de kakkerlaken.gr cobi

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chiara

Van 3 September tot 29 April naar Haïti: Passe Catabois. Daar zal ik Nederlands basisonderwijs bieden aan drie geadopteerde meiden. Onderwijs voor deze meiden is van groot belang. Mede omdat hun ouders zich op deze manier kunnen blijven inzetten voor de lokale bevolking, doormiddel van medische hulp, maar ook alle andere hulp die binnen handbereik ligt.

Actief sinds 07 Aug. 2013
Verslag gelezen: 719
Totaal aantal bezoekers 40240

Voorgaande reizen:

03 September 2013 - 29 April 2014

Juffrouw Chiara in Haiti

Landen bezocht: