Een maand Haiti - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Chiara Linden - WaarBenJij.nu Een maand Haiti - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Chiara Linden - WaarBenJij.nu

Een maand Haiti

Blijf op de hoogte en volg Chiara

09 Oktober 2013 | Haïti, Passe Catabois

De eerste maand is voorbij en dat vind ik toch wel een beetje gek. Ik ben alweer een maand van huis, aan de andere kant van de wereld. Ik begin het wel een beetje te merken. De mensen weten ondertussen een beetje wie ik ben en daardoor word het voor mij ook weer wat makkelijker. Het is leuk om te zien dat de kinderen die langs mijn huis komen om eten te verkopen proberen om in het Engels tegen me te praten, terwijl ik juist probeer in Creools te communiceren. Met handen en voeten komen we er meestal wel uit.

De weekenden zijn hier nog wel wennen. In Nederland waren mijn weekenden altijd druk en vol terwijl ze hier heel rustig zijn. Af en toe vraag ik me dan ook wel eens af; wat zouden mijn vrienden nu aan het doen zijn? Dan ben ik toch weer blij met de internet mogelijkheden hier. Wat een uitvinding!
Vorige week zaterdag zijn Lisa en Miriam bij me langs geweest. Ze zeurde al de hele week dat ze mijn was wilde doen, dus zaterdag kwamen ze voor me wassen. Ik heb er een gezellig middag van gemaakt. Ze hadden een vriendinnetje mee genomen dus dat was leuk. Ik had sap gekocht en er lagen snoepjes in de kast. Dolle pret!

Zondag gaf Joanne haar afscheidsfeestje. Zij is vrijdag weer richting Nederland vertrokken. We hebben met z’n alle een gezellige middag gehad met allerlei lekkere hapjes die ze voor ons had gemaakt. Dat Joanne terug is naar Nederland betekend dat ik de komende tijd alleen ben in het gastenverblijf. Dat is nog wel even wennen merk ik..

In het midden van de week merkte ik, dat een muggenbeet net boven mijn voet begon te ontsteken en uiteindelijk zelf tot een infectie heeft geleid. Ik heb meerdere keren bezoek moeten brengen aan de kliniek hier en begon woensdag aan een hele serie medicijnen. Helaas werd ik flink ziek door alle pillen en heb ik afgelopen weekend voornamelijk doorgebracht in bed. Zondag heb ik ruim 14 uur geslapen en maandag hebben we toch maar besloten dat ik moest stoppen met de medicijnen. Mijn voet begon er eindelijk weer een beetje normaal uit te zien, dus dat was een goed teken. Vooral met lopen doet de plek nog pijn, maar de extreme zwelling is gelukkig al aardig weg.

De liedboeken van de meiden zijn ondertussen bijna helemaal af. Maandag hebben we er voor het eerst mee gezongen en dat was leuk. ‘Zingen en lezen is nog wel moeilijk hoor juf’, waren de woorden van Lisa, en terecht. Toch had ik wel de indruk dat ze het leuk vonden; liever hadden ze hun boekjes niet meer aan mij terug gegeven, maar ze hadden geen keus. Er moeten toch echt nog wat dingen bij.

Vanaf vandaag hangen er ook wat spellingsregels op de muur achter mijn bureau. Een van mijn voorgangsters had letterkaarten gemaakt en dat bracht mij op het idee om net zulke kaarten te maken voor het leren van spellingsregels. Ik merk namelijk dat de kinderen het moeilijk vinden de regels toe te passen en te onthouden.
Bijv.: Een ’t’ aan het eind. Maak het woord langer, dan hoor je of je een ‘d’ of een ‘t’ schrijft.
De regel kennen ze, maar ik hoop dat het toepassen beter gaat met de kaart in het zicht. We zullen zien of het werkt!

Verder vind ik het ontzettend leuk om alle reacties en verhaaltjes te lezen onder mijn verslagen. Ik had niet verwacht dat zo veel mensen elke week mijn verslagen zouden lezen.
Van Sinterklaas wil ik wel graag een soort thema maken. Volgens mij vieren ze het hier niet, maar ik wil er toch iets kleins mee doen. Heb je toevallig suggesties Gerda?
Leuk dat mijn verhalen vertaald worden voor familie. Van jou had ik ook niet anders verwacht hoor, Mirella.

Un bacio speciale a mia famiglia!

  • 09 Oktober 2013 - 22:27

    Carlos & Mirella:

    Hi schattieee! Voorzichtig met je voetje he!
    Wij hebben een heel druk weekend voor de boeg :) ad
    Zaterdag de primiere van onze nieuwe show! Mijn jurk is echt super gaaf chi! Ik zal het filmpje naar je doorsturen volgende week :)
    Misschien kun je verkleed als zwarte piet naar school gaan hihi.. Of een spannend verhaal van internet halen om voor te lezen? Ik weet dat wij een leuk knutsel

  • 09 Oktober 2013 - 22:27

    Carlos & Mirella:

    Hi schattieee! Voorzichtig met je voetje he!
    Wij hebben een heel druk weekend voor de boeg :) ad
    Zaterdag de primiere van onze nieuwe show! Mijn jurk is echt super gaaf chi! Ik zal het filmpje naar je doorsturen volgende week :)
    Misschien kun je verkleed als zwarte piet naar school gaan hihi.. Of een spannend verhaal van internet halen om voor te lezen? Ik weet dat wij een leuk knutselwerk een keer gamaakt hebben op de basis school maar weet niet meer precies wat.. Misschien ff googlen?

    Nou ik ga even eten :)
    Dikke kusssssss

  • 10 Oktober 2013 - 00:18

    Cobi:

    He chiara heb je er nog over nagedacht om een boek te schrijven over je leven daar ik ziet dat je een goede schrijver ben ,en dan zijn ook je weekende weer gevuld.Je doet het bere goed daar en je zult zien dat je dadelijk zo weer in holland zit en dat de tijd is omgevlogen.blij ook dat je voet weer wat beter is kom je toch niet met een houten been naar huis scheeld ook weer in gewicht.blijf zo door gaan ben niet zo'n schrijver hoor en ga nu eindelijk naar bed ,vele groetjes van ons allemaal co

  • 10 Oktober 2013 - 10:19

    Gerda Van Keulen:

    Ha Chiara,
    Ja natuurlijk heb ik suggesties...zeg maar waar je voorkeur naar uitgaat!
    Ook voor crea heb ik er heel veel, dus tegen die tijd hoor ik het wel!
    Maar zelf heb je ook goede plannetjes en voer je ze uit (leuke bloemen, trouwens)

    Met een kleine insectenbeet moet je ook altijd uitkijken, infecties loop je snel op. In Nederland kijken we niet op van een muggenbeet, maar daar....je weet nooit wat voor vies....jakkiebeest een hapje uit jou heeft genomen..ze vinden je idd erg lief.....

    Leuk als leerlingen de was voor je doen, zal ik ook eens gaan vragen, hahaha!!!

    Tja die weekenden....daar weet ik ook geen oplossing voor....maar er zijn daar toch van die prachtige mooie jongens die maar al te graag met jou willen praten? Wel oppassen dat je niet in love raakt, want dan kunnen we je opgeven voor het programma Verre Liefdes ofzo....

    Houd je goed en beterschap met je voetje, liefs Gerda

  • 14 Oktober 2013 - 10:33

    Anne :

    Wat leuk om de foto's te zien van de meiden en de klas! Wauw, dat ziet er goed uit, Chiara! Leuk, wel jammer dat jij en Anne-Rose ziek zijn geweest en zelfs een vieze beet... sterkte daarmee en veel succes in de volgende maand!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chiara

Van 3 September tot 29 April naar Haïti: Passe Catabois. Daar zal ik Nederlands basisonderwijs bieden aan drie geadopteerde meiden. Onderwijs voor deze meiden is van groot belang. Mede omdat hun ouders zich op deze manier kunnen blijven inzetten voor de lokale bevolking, doormiddel van medische hulp, maar ook alle andere hulp die binnen handbereik ligt.

Actief sinds 07 Aug. 2013
Verslag gelezen: 454
Totaal aantal bezoekers 40262

Voorgaande reizen:

03 September 2013 - 29 April 2014

Juffrouw Chiara in Haiti

Landen bezocht: